Golfsiden.com - Norges store uavhengige nettsted for golf - Hele Norges golfportal Les mer
 

 Annonsere aksjer?
 
Norske-svenske baner
 
Ukens golftips
 
Innendørsgolf
 
Golf på Internett
 Vitser
 
Golf på TV
 
Arkivet
 Kontakt
 Golfbox
 Rankinglister


 LOGIN TIL GOLFBOX


Gamle leserbrev

GOLFSIDEN som din startside? Klikk her

Legg golfsiden.com til dine favoritter: Klikk her 

Til alle nye seere/lesere:
VELKOMMEN 

Annonsér på Golfsiden - ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72
Tilbake til første side    Debattsiden    Golfreiser




Verden vil bedras, men ikke på nynorsk!
Sosiale aktører støvsuger (les: raner) annonsemarkedet


10.04 Facebook, Google m.fl.:
Stjeler mange annonser - betaler ikke skatt
Er det slik vi vil ha det i Norge? Med myndighetenes velsignelse?

Norske mediebedrifter og skattemyndigheter taper milliarder av kroner på uetisk konkurranse, dårlig forretningsmoral og et elendig lovverk. Annonsørene, deriblant norske golfklubber og andre golfaktører, lukker øynene.

Facebook og Google
Facebook, Google, Instagram og andre (u)sosiale medier tjener drøssevis av penger på annonser med massiv markedsføring som lokker annonsører inn under sine kleptomaniske vinger. Mer eller mindre målrettede annonser, og mer eller mindre manipulerte statistikker gir et glansbilde av disse aktørene som annonsemedier.

Hvor verdifulle er eksempelvis alle de annonsene du blir overøst med etter at du har søkt på et produkt på Google? Da er du ferdig med det produktet, men Google hover inn penger fra annonsører som fortsetter å betale for irriterende visninger i lang tid etter at produktet er uaktuelt for konsumenten. 

Men hva får annonsørene igjen?
Facebook er i ferd med å gå nedover i popularitet. De unge har mistet interessen og flyktet til andre steder.

Hvor interessant er det å se hva en gammel klassekamerat fra folkeskolen hadde til middag i går, eller hvor vedkommende reiste på ferie, eller den nye bilen som er kjøpt inn, eller at bestemor til en du knapt kjenner blir 90 år, eller at barnebarnet til en fjernt bekjent har fått en tann til etc etc. Selv den eldre generasjon begynner å bli lei av dette fenomenet som skyllet innover landet for noen år siden på samme måte som dottkomm-bølgen gjorde for 20 år siden.

Norske golfklubber lukker øynene
Norske golfklubber og andre golfannonsører henger seg på dette og øser ut penger til de sosiale mediene som ikke bidrar med noe som helst faglig tilbake.

Tvert i mot.

De stikker bare av med pengene, betaler knapt skatt og bidrar ikke til informasjon om golf på noen som helst måte. Igjen sitter golfmedier og andre fagmedier med lua i handa uten å få inn nødvendige annonsekroner til finansiering av informasjonsinnsamling og formidling av dette. Da blir disse mediene borte på sikt. Golf-Norge blir fattigere.

Hva er analysene verdt? (lite)
Google gjennomanalyserer de dataene som kommer inn fra brukerne. De legges fram for reklamebyråene i en innpakning som er temmelig imponerende, men som svært mange ikke forstår noe av. Mottakerne har som regel ikke kunnskaper nok til å vurdere om dette er gode eller dårlige annonseringsmuligheter.

Det verste
Men det verste med disse selskapene, og tilsvarende, er at de ikke betaler skatt av de pengene de får inn for annonsering i Norge. Alle de milliarder som Facebook og Google hover inn, skulle det vært betalt skatt av, men det skjer bare i ingen eller minimal grad.
 
Skammelig
Dette er ikke annet enn skammelig. Noen vil hevde at dette er ren skattesvindel. Her er myndighetenes regler samt aktørenes moral under ethvert beltested.

Når så golfklubber, golfreiseaktører og andre golfannonsekandidater satser på sosiale medier, blir det lite, ofte ingen ting igjen til aktører som Golfsiden og andre annonsemedier.

Så lite annonsepenger er det for norske medier at det ikke lenger er noe å leve av.

Pinlig
Dette er pinlig for norske myndigheter. "Det haster med å få nye regler", sier vår skattedirektør Hans Christian Holte og understreker at det er viktig med et internasjonal samarbeid.

Samarbeid er vanskelig siden skatteparadiser ikke vil samarbeide. Neppe heller de landene som nyter godt av denne totalt urettferdige ordningen. Det hele er en skam og bare pinlig. Det hjelper ingen ting at skattedirektøren "uttrykker bekymring for situasjonen".

Google fikk nylig en bot fra EU-kommisjonen på 13,7 milliarder kroner (!) for å misbruke sin dominans i markedet for nettannonser. I fjor var boten 40 (!) milliarder kroner. Året før var boten 22,4 milliarder kroner. Boten i fjor er anket. 

Og Golfforbundet?
De arrangerer kurs om hvordan man skal bruke disse sosiale mediene. Det fører til at de selv mister sine annonsører og inspirerer sine medlemsklubber til å pøse ut penger til ikkeskattebetalende, utenlandske aktører.

Snakk om å slå bena under seg selv.

Og Golfsiden!






Her finner du DEBATTSIDEN Her diskuterer du golf
Si din mening!!


Debattsiden
Søk på GOLFSIDEN
Spør Matz Modéer
Her svarer Matz Modéer

Golfreiser:
Egen seksjon